Koulutus:
LEAN Business Design (1 pv)
Lean Startup-valmennukset on luotu henkilöille ja organisaatioille, jotka haluavat luoda uutta ja varmistua ideansa kysynnästä ennen lanseerausta. Haluamme minimoida ajan ja rahan haaskauksen, sillä niin monet lanseeraukset menevät hukkaan, koska ideaa ei ole testattu oikeiden asiakkaiden kanssa ja ratkaistavaa ongelmaa ei ole vahvistettu.
Valmennuksessa jokainen tiimi oppii luomaan, testaamaan ja validoimaan oikeita tuoteideoita, joita voi käyttää uuden liiketoiminnan kasvattamiseen. Koulutuksen tärkein anti eivät kuitenkaan ole paikan päällä luodut ideat vaan Lean Startup-tekniikoiden ja -ajattelumallien oppiminen, jotta organisaationne uusiutumiskyky pysyy ajan hermoilla!
Kenelle koulutus on tarkoitettu?
• Yrittäjille, jotka haluavat varmistua tuotteidensa suosiosta ennen lanseerausta
• Tuotepäälliköille, jotka haluavat testata tuotteita tai ominaisuuksia, mutta eivät halua sitoutua ennen kuin kysynnästä on näyttöä
• Pienyrittäjille, jotka haluavat tuotteistaa liiketoimintansa, mutta haluavat testata ideansa soveltuvuuden ennen sijoittamista
• Markkinoijille, jotka haluavat testata uusia tuotteita tai palveluita
• Kaikille, jotka haluavat testata ideoitansa vaikka kotisohvaltaan minimisitoutumisella
Koulutuksessa opit:
• Miten uusia tuote- ja palvelukonsepteja luodaan ja testataan nopeasti ja tehokkaasti
• Tuotekehitysfilosofian, jossa oppiminen, ideoiden nopea kehitys ja asiakaslähtöisyys ovat keskiössä
• Tapoja kartoittaa asiakkaan ongelmia, joista voi luoda tuote- ja palvelukonsepteja
• Tekniikoita, joilla voi testata idean markkinapotentiaalin mahdollisimman pienellä vaivalla ja kustannuksilla
OHJELMA
08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
09:00 Koulutus alkaa
Hypoteesivetoinen kehittäminen
• Ongelmahypoteesi kehittämisen lähtökohtana
• Lean Startup -malli
• Fail fast -mentaliteetti
• Työkalut: Kokeilutaulu (Validation Canvas), Value Proposition Canvas, Ongelman määrittelypatteristo
• Työpaja: Hypoteesivetoinen kehittäminen
11.15-12.00 Lounas
Ideatestauksen ABC
• Halvin mahdollinen tuote -metodi ideatestauksen välineenä (Minimum Viable Product, MVP)
• MVP-tyypit ja käyttötarkoitukset
• MVP-työkalut
• Työpaja: MVP:n luominen
14:00 Kahvit
Asiakasoppiminen tuotekehityksen ajurina
• Kiinnostuksen mittaaminen yhden mittarin avulla
• Suunnanvaihdos strategisena työkaluna
• Suunnanvaihdostyypit
• Työkalu: Kokeilutaulu
• Työpaja: Suunnanvaihdos
15:30 Yhteenveto ja aikaa kysymyksille
16.00 Koulutus päättyy
Prosessissa käytetään mm. Kokeilutaulua, Value Proposition Canvasta, MVP-toolsia ja Ongelman määrittelypatteristoa.
Edellisistä koulutuksista sanottua:
Pirjo Oikarinen |
Jani Rusi |
Anu Riitta Intotalon Hiomo-koulutus |
Kouluttaja
Tuomas Mikkonen, KTM, on erittäin luova ja inspiroiva kouluttaja. Hänen energinen ja mutkaton esiintymistapansa pitää hyvin mielenkiinnon ja keskittymisen yllä koko koulutuksen ajan. Tuomas yhdistelee koulutuksissaan luento-osuuksia, työpajoja ja energisoivia pedagogisia pelejä maksimaalisen oppimisen varmistamiseksi. Tuomaksella on työkokemusta sekä yrityspuolelta että projektitoiminnasta, ja hän on myös kouluttanut satoja yrittäjiä ja managereita. Niinpä Tuomaksella on ainutlaatuista ammattitaitoa ja näkemystä, jonka avulla hän voi vastata koulutettavien monipuolisiin tarpeisiin.