Lean tietoisuudesta johtamiseen. Löytyykö teiltä joku joka pystyy viemään muutoksen läpi?

Organisaation Lean matka lähtee luonnollisesti tasolta yksi. Joku tulee tietoiseksi, että tällainen jatkuvan kehittämisen johtamismalli on olemassa ja innostuu tutustumaan aiheeseen. Kirjat, nettimateriaalit, konferenssit ja ulkoiset valmentajat ovat oivallisia keinoja nostaa osaamisen tasoa. Jos muutoksesta halutaan pysyvä, niin ainakin yhden henkilön yrityksessä tulee olla tasolla kolme ja pystyä itseohjautuvasti viemään Lean-aloitteita alusta loppuun. Muuten muutos…

Continue Reading →

9 askelta onnistuneen Lean-transformaation läpiviemiseksi

Lean-transformaation pitää lähteä kysymyksestä “miksi?”. Mitkä ovat ne syyt ja muutoksen ajurit, joiden takia halutaan lähteä implementoimaan Lean-ajattelua yrityksen toimintakulttuuriin? Ilman selkeää tahtotilaa muutoksen vauhti yleensä hyytyy alkupamauksen jälkeen. Toinen askel on kartoittaa nykytila. Keskeisten arvoketjujen ja prosessien kuvaus antaa hyvän näkymän toiminnan sen hetkiseen tilaan. Matkaa pitää jatkaa sieltä, missä olette nyt. Monet alkavat…

Continue Reading →

Johtaja – mikä on ajattelusi aikajänne?

Eilisessä keskustelussa mentorini, Heikki Luoman, kanssa kävimme läpi monia asioita, mutta yksi mikä jäi erityisesti mieleeni oli organisaatiorakenteen eri tasojen aikajänteet. Mitä korkeammalla olet organisaatiossa, niin sitä pidempi pitäisi aikajänteesi olla. Tämä on sinällään itsestään selvää, mutta en ollut aikaisemmin ihan sanallistanut asiaa itselleni. Jos aikajänteesi on sama kuin johdettavilla, niin silloin johtaminen muuttuu mikromanageroinniksi.…

Continue Reading →

Oliko siitä Lean-valmennuksesta oikeasti jotain hyötyä?

Yritysvalmentaminen on siitä kinkkistä puuhaa, että vaikka saisi hyvät palautteet valmennuksesta, niin oliko sillä kuitenkaan mitään käytännön merkitystä? Joten päätin kysyä parilta yritykseltä, joita valmensin aiemmin… Tuomas: “Moro! Haluaisin kysyä siitä minun pitämän valmennuksen tehosta. Nyt on mennyt jo hyvä tovi sen päättymisestä ja haluaisin kysyä, että oliko sillä pysyvää vaikutusta teidän toimintaan?” Toni Piirainen,…

Continue Reading →

Kuinka paljastan yrityksen salaiset sudenkuopat?

Tämä blogi on otettu kirjasta: “Lean käytäntöön – opas tieto- ja palvelutyön kehittämiseen”. ——————————————————————————————————————- Arvoketju kuvaa ne valssin askeleet, joita organisaationne joutuu ottamaan luodakseen asiakasarvoa. Kuinka tarkasti nämä askeleet ovat selvillä kaikille, jotka siihen osallistuu? Onko teidän organisaatiossa kaikille selkeät koreografiat vai näyttääkö se enemmän siltä, että jokainen improvisoi hetkestä toiseen? Kuinka paljon tulee harha-askelia,…

Continue Reading →

Bisneksen DNA: Jokaisen yrityksen ainoat kaksi tehtävää. Osa 2 / 2

Tämän blogisarjan 1. osa löytyy täältä: Osa 1 / 2 Viime kirjoituksessa vastattiin kysymykseen: “miten uusia asiakkaita hankitaan?” Tällä kertaa keskitymme bisneksen DNA:n tuplakierteen toiseen osaan, eli siihen kuinka niistä vanhoista asiakkaista pidetään parempaa huolta. Se, että maailma muuttuu, ei pitäisi olla kenellekään uutinen. Tahti, jolla se muuttuu, saattaa tulla osalle teistä yllätyksenä. Otetaan esimerkkinä…

Continue Reading →

Bisneksen DNA: Jokaisen yrityksen ainoat kaksi tehtävää. Osa 1 / 2

Yksinkertaistettuna jokaisella yrityksellä on vain kaksi tehtävää: 1. Uusien asiakkuuksien luominen 2. Vanhojen asiakkuuksien hoitaminen Aina kun teidän organisaatio käyttää aikaa, rahaa, energiaa, fokusta tai muuta resurssia, niin sen pitäisi tukea toista tai molempia näistä päätehtävistä.  Kuinka luon uusia asiakkuuksia Tähän kysymykseen on kirjoitettu vastaukseksi tuhansia kirjoja, mutta ei tehdä tästä nyt vaikeampaa kuin sen…

Continue Reading →

Lean asiantuntijaorganisaatiossa: Case Aucor

Aucorin toimitusjohtaja, Janne Jääskeläinen, ei tiennyt mihin keskittyä. Laskutusasteen optimointi vaikutti alan standardilta asiantuntijaorganisaatioissa, joten ehkä se olisi tärkein mittari mitä seurata. Puhelimet soivat jatkuvasti, mailista tursusi tehtäviä ja johtaminen oli jatkuvaa reagointia. Asiat alkoivat muuttumaan, kun Janne sai käsiinsä Sari Torkkolan kirjan: Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Virtaustehokkuus kuulosti juuri siltä mihin pitäisi keksittyä enemmän. Visuaalinen…

Continue Reading →

Lean käytännössä – Periaatteet, joiden varaan voit rakentaa jatkuvan kehittämisen. Osa 1/6

Työssäni Lean-valmentajana yksi vaikeimmista osista on ymmärtää maailmaa asiakkaan näkökulmasta. Minulla ei yleensä ole mahdollisuutta käyttää viikkoja tutustuakseni organisaation sisäiseen toimintalogiikkaan ja kontekstiin. Miten sitten voisin auttaa ketään, jos en ymmärrä heidän maailmaansa? Arvo Onneksi jokaisella organisaatiolla on monia samankaltaisuuksia olivatpa ne sitten millä alalla tahansa. Ensinnäkin jokainen organisaatio on olemassa luodakseen jotain arvoa. Eli…

Continue Reading →

7 syytä miksi yritykset epäonnistuvat Leanin käyttöönotossa

Olen kuullut päätähuimaavia lukuja Leanin käyttöönoton vaikeudesta. Lähteestä riippuen olen kuullut, että 50-90 % muutoksista epäonnistuu. Osa tietysti viittaa täydellisen Lean-transformaation läpivientiin koko organisaatiossa ja toiset pienen projektin onnistumisesta. Kuulemani luvut ovat huolestuttavia ja täten lähdin tekemään Lean käytännössä -kirjaa selvittääkseni mikä siinä on niin vaikeaa? Haastateltavana Ilkka Kouri, Lean-guru Syitä on monia, mutta tässä…

Continue Reading →

Page 1 of 4