Jos haluat nostaa tasoa, niin aloita täältä!

Jos haluat nostaa tasoa, niin aloita täältä Monesti aloitan työni tutkimalla asiakkaan toiminnan tasoa. Minun pitää ymmärtää millä tasolla asiakas työskentelee, ennen kuin osaan olla avuksi. Nämä kolme tasoa ovat: Tieto, taito ja tapa.   Ensimmäinen taso: Tieto – Tiedän, mutta en osaa   Luonnollisesti asiakas voi olla myös 1. tason alapuolella, eli häneltä puuttuu perustavanlaatuista …

Jos haluat nostaa tasoa, niin aloita täältä! Read More »

Lean – Kokonaisvaltaista ketterää kehittämistä

Välillä on hyvä olla itse valmennettavana. Pääsee kokoamaan ja reflektoimaan oppimaansa ja sitä, mistä on ollut todellista hyötyä asiakkailleni.  Lean kattaa erittäin monipuolisen ja hyödyllisen ajattelu- ja työkalupakin, jota voi hyödyntää mainosalasta lääketeollisuuteen. Olen päässyt kurkistamaan lähivuosina useiden yritysten konepellin alle ja tuunaamaan sieltä löytyvää arvokonetta tehokkaammaksi ja miellyttävämmäksi niin asiakkaiden, kuin työntekijöidenkin näkökulmasta. Ja …

Lean – Kokonaisvaltaista ketterää kehittämistä Read More »

Lean tietoisuudesta johtamiseen. Löytyykö teiltä joku joka pystyy viemään muutoksen läpi?

Organisaation Lean matka lähtee luonnollisesti tasolta yksi. Joku tulee tietoiseksi, että tällainen jatkuvan kehittämisen johtamismalli on olemassa ja innostuu tutustumaan aiheeseen. Kirjat, nettimateriaalit, konferenssit ja ulkoiset valmentajat ovat oivallisia keinoja nostaa osaamisen tasoa. Jos muutoksesta halutaan pysyvä, niin ainakin yhden henkilön yrityksessä tulee olla tasolla kolme ja pystyä itseohjautuvasti viemään Lean-aloitteita alusta loppuun. Muuten muutos …

Lean tietoisuudesta johtamiseen. Löytyykö teiltä joku joka pystyy viemään muutoksen läpi? Read More »

9 askelta onnistuneen Lean-transformaation läpiviemiseksi

Lean-transformaation pitää lähteä kysymyksestä “miksi?”. Mitkä ovat ne syyt ja muutoksen ajurit, joiden takia halutaan lähteä implementoimaan Lean-ajattelua yrityksen toimintakulttuuriin? Ilman selkeää tahtotilaa muutoksen vauhti yleensä hyytyy alkupamauksen jälkeen. Toinen askel on kartoittaa nykytila. Keskeisten arvoketjujen ja prosessien kuvaus antaa hyvän näkymän toiminnan sen hetkiseen tilaan. Matkaa pitää jatkaa sieltä, missä olette nyt. Monet alkavat …

9 askelta onnistuneen Lean-transformaation läpiviemiseksi Read More »

Johtaja – mikä on ajattelusi aikajänne?

Eilisessä keskustelussa mentorini, Heikki Luoman, kanssa kävimme läpi monia asioita, mutta yksi mikä jäi erityisesti mieleeni oli organisaatiorakenteen eri tasojen aikajänteet. Mitä korkeammalla olet organisaatiossa, niin sitä pidempi pitäisi aikajänteesi olla. Tämä on sinällään itsestään selvää, mutta en ollut aikaisemmin ihan sanallistanut asiaa itselleni. Jos aikajänteesi on sama kuin johdettavilla, niin silloin johtaminen muuttuu mikromanageroinniksi. …

Johtaja – mikä on ajattelusi aikajänne? Read More »

Oliko siitä Lean-valmennuksesta oikeasti jotain hyötyä?

Yritysvalmentaminen on siitä kinkkistä puuhaa, että vaikka saisi hyvät palautteet valmennuksesta, niin oliko sillä kuitenkaan mitään käytännön merkitystä? Joten päätin kysyä parilta yritykseltä, joita valmensin aiemmin… Tuomas: “Moro! Haluaisin kysyä siitä minun pitämän valmennuksen tehosta. Nyt on mennyt jo hyvä tovi sen päättymisestä ja haluaisin kysyä, että oliko sillä pysyvää vaikutusta teidän toimintaan?” Toni Piirainen, …

Oliko siitä Lean-valmennuksesta oikeasti jotain hyötyä? Read More »

Kuinka paljastan yrityksen salaiset sudenkuopat?

Tämä blogi on otettu kirjasta: “Lean käytäntöön – opas tieto- ja palvelutyön kehittämiseen”. ——————————————————————————————————————- Arvoketju kuvaa ne valssin askeleet, joita organisaationne joutuu ottamaan luodakseen asiakasarvoa. Kuinka tarkasti nämä askeleet ovat selvillä kaikille, jotka siihen osallistuu? Onko teidän organisaatiossa kaikille selkeät koreografiat vai näyttääkö se enemmän siltä, että jokainen improvisoi hetkestä toiseen? Kuinka paljon tulee harha-askelia, …

Kuinka paljastan yrityksen salaiset sudenkuopat? Read More »

Bisneksen DNA: Jokaisen yrityksen ainoat kaksi tehtävää. Osa 2 / 2

Tämän blogisarjan 1. osa löytyy täältä: Osa 1 / 2 Viime kirjoituksessa vastattiin kysymykseen: “miten uusia asiakkaita hankitaan?” Tällä kertaa keskitymme bisneksen DNA:n tuplakierteen toiseen osaan, eli siihen kuinka niistä vanhoista asiakkaista pidetään parempaa huolta. Se, että maailma muuttuu, ei pitäisi olla kenellekään uutinen. Tahti, jolla se muuttuu, saattaa tulla osalle teistä yllätyksenä. Otetaan esimerkkinä …

Bisneksen DNA: Jokaisen yrityksen ainoat kaksi tehtävää. Osa 2 / 2 Read More »

Bisneksen DNA: Jokaisen yrityksen ainoat kaksi tehtävää. Osa 1 / 2

Yksinkertaistettuna jokaisella yrityksellä on vain kaksi tehtävää: 1. Uusien asiakkuuksien luominen 2. Vanhojen asiakkuuksien hoitaminen Aina kun teidän organisaatio käyttää aikaa, rahaa, energiaa, fokusta tai muuta resurssia, niin sen pitäisi tukea toista tai molempia näistä päätehtävistä.  Kuinka luon uusia asiakkuuksia Tähän kysymykseen on kirjoitettu vastaukseksi tuhansia kirjoja, mutta ei tehdä tästä nyt vaikeampaa kuin sen …

Bisneksen DNA: Jokaisen yrityksen ainoat kaksi tehtävää. Osa 1 / 2 Read More »

Lean asiantuntijaorganisaatiossa: Case Aucor

Aucorin toimitusjohtaja, Janne Jääskeläinen, ei tiennyt mihin keskittyä. Laskutusasteen optimointi vaikutti alan standardilta asiantuntijaorganisaatioissa, joten ehkä se olisi tärkein mittari mitä seurata. Puhelimet soivat jatkuvasti, mailista tursusi tehtäviä ja johtaminen oli jatkuvaa reagointia. Asiat alkoivat muuttumaan, kun Janne sai käsiinsä Sari Torkkolan kirjan: Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Virtaustehokkuus kuulosti juuri siltä mihin pitäisi keksittyä enemmän. Visuaalinen …

Lean asiantuntijaorganisaatiossa: Case Aucor Read More »