Käytännön Opas OKR:n hyödyntämiseen

Jaa tämä artikkeli

Käytännön Opas OKR:n hyödyntämiseen

 

OKR on tavoitteiden asettamisen menetelmä ei ole pelkkä uusi villitys piirissämme, vaikka Google ja LinkedIn ovatkin antaneet sille melkoisen paljon nostetta viime aikoina. Sen juuret ulottuvat aina 1950-luvun johtamisteoriaan, ja se on tullut pitkän matkan alun perin Yhdysvaltain armeijassa käytetystä MBO-järjestelmästä (Management by Objectives) tähän päivään, jossa se on uudistettu vastaamaan paremmin digitaalista aikakauttamme.

 

Joten, jos olet valmis tuomaan yrityksesi strategiaan uutta potkua tai pohtimaan, kuinka saada tiimisi entistä sitoutuneemmaksi, niin istahda alas, ota kuppi kahvia  ja sukella kanssamme OKR:n saloihin. 

 

Ensimmäisenä, mietitään hetki miksi OKR:n käyttöönotto on vaivan arvoista. Hyödyt ovat nimittäin moninaiset. OKR:n avulla voit:

  • Kirkastaa ja viestiä strategiasi koko organisaatiollesi, jolloin jokainen tietää mihin suuntaan yritystä ollaan viemässä.
  • Se auttaa myös seuraamaan tavoitteiden edistymistä ja tekee työstä mitattavaa ja läpinäkyvää.
  • Kaikkein parasta on, että OKR kannustaa koko porukkaa innovoimaan ja venymään – koska kyllähän me tiedämme, että parhaat ideat eivät aina synny toimiston suurimman pöydän ääressä. Ja kun tiimisi kokee olevansa osa yrityksesi suuntaa ja tavoitteita, sitoutuminen ja motivaatio vain kasvavat.
okr, strategia
Toimivassa strategiassa palaset loksahtelevat paikalleen

OKR:n käyttöönotto

OKR:n käyttöönotto saattaa tuntua aluksi jopa pelottavalta tehtävältä, mutta älä huoli, olet tullut oikeaan paikkaan! Aloitamme prosessin yksinkertaisimmasta vaiheesta: OKR:n periaatteiden ymmärtämisestä. Tämä on perusta, jolle rakennamme kaiken muun. Kun perusteet ovat hallussa, voit suunnata katseesi yrityksesi sydämeen – sen tavoitteisiin.

 

Seuraava askel on määrittää omat tavoitteet (Objectives) ja avaintulokset (Key Results). Jokainen tavoite on iso ja rohkea päämäärä, joka antaa suunnan toiminnalle . Tavoitteen pitäisi vastata kysymykseen: “Mihin haluamme päästä?”. Tavoitteita voidaan luoda strategiasta tai yksiköiden muutostarpeista käsin. Johdon onkin hyvä aluksi luoda oma näkemys siitä mihin halutaan päästä ja sen jälkeen avata keskustelua henkilöstön kanssa, että ovatko tavoitteet hyviä, selkeitä ja saavutettavia. Henkilöstöllä voi myös olla paljon omia ideoita tavoitteiksi, joten monesti onkin hyvä luoda “tavoitepooli”, josta sitten valitaan 1-5 tavoitetta kyseiselle totetutusjaksolle.

 

Avaintulokset ovat konkreettisia mittareita, joilla seuraamme, miten tavoitetta kohti edetään. Älä unohda, että näiden tulee olla linjassa yrityksesi yleisen strategian kanssa. Jos esimerkiksi tavoitteenasi on lisätä yrityksesi tunnettavuutta, voit asettaa tavoitteeksi “Tulla alasi tunnetuimmaksi yritykseksi” ja avaintulokseksi “Saavuttaa 5000 seuraajaa Instagramissa” ja “Kasvattaa verkkosivujen liikennettä 20%”.

 

Kun tavoitteet ovat selvät, on aika jakaa OKR:t tiimillesi. Jokaisen tiimiläisen tulee ymmärtää, mitä tavoitteita kohti ollaan menossa ja miten hänen työnsä tukee niitä. Tämä ei ainoastaan auta tiimiläisiä näkemään oman työnsä merkityksen suuremmassa kuvassa, vaan myös luo kulttuuria, jossa kaikki ovat sitoutuneita yhteisiin tavoitteisiin.

 

Tiimejä voidaan luoda:

  1. Osaston sisäisistä henkilöistä, jolloin tavoite luultavasti vaikuttaa enemmän vain tähän yhteen osastoon
  2. Eri funktioista koostuvista henkilöistä (cross funktional teams), jolloin haetaan osaamista, resursseja ja tavoitteen merkitystä kokonaisvaltaisemmin yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi
  3. Tiimi voi muodostua autonomisesti yrityksessä tukemaan tavoitteen saavuttamista. Tämä vaatiin aika itsenäisen ja korkean kompetenssin organisaation.
  4. Jokin muu tapa: Tilanteita ja tavoitteita on lukemattomia erilaisia, joten on aina hyvä pitää mielessä, että se tiimi, koostettiin se miten vain, joka pystyy pääsemään tavoitteeseen, on oikea vaihtoehto.

Viimeinen vaihe OKR:n käyttöönotossa on tavoitteiden seuranta ja palautteenanto. Tämä on tärkeää, jotta voimme nähdä, miten hyvin olemme edenneet tavoitteiden suhteen, ja missä voimme parantaa. Palautteenantohetki on hyvä pitää jokaisen kvartaalin lopussa. Siinä käydään läpi, miten tavoitteet on saavutettu ja missä on vielä parantamisen varaa. On tärkeää muistaa, että OKR:n tarkoitus ei ole rankaista, vaan tukea oppimista ja kehitystä.

 

Mikäli olet innostunut OKR:n mahdollisuuksista ja haluat kokeilla sitä yrityksessäsi, niin älä odota enää hetkeäkään. Nyt on aika ryhtyä tuumasta toimeen! Anna OKR:lle mahdollisuus ja näe, kuinka se voi mullistaa yrityksesi toimintatavat ja tuoda uutta potkua päivittäiseen tekemiseen. Muistathan, että vaikka muutos voi tuntua aluksi haastavalta, lopputulos on usein sen arvoinen. Tartu rohkeasti haasteeseen, me täällä tuemme sinua matkallasi kohti menestystä!

 

Jos tarvitset apua matkallasi, niin osallistu tähän webinaariin: https://webakatemia.fi/koulutus/okr-5/

tai tutustu meidän OKR-valmennuksiin: https://www.connection.fi/strategia/

 

Muita artikkeleita