Lean käytännössä. Case HUS

“Varmista ylimmän johdon tuki ja hanki lean-sensei. Kyllä se sensei sitten tietää mitä pitää tehdä.” Näin sanoi HUS:n lean kehityksestä vastaava Jyrki Perttunen. Vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta kun keskustelumme jatkui, niin totesimme että vain harva lean-muutos onnistuu ja näitä lean-senseitä on Suomessa vain muutama. Eli jotain muuta pitää keksiä.

HUS:lla paine muutokseen on klassinen tapaus, jossa toiminta monimutkaistuu, kysyntä lisääntyy ja resurssit eivät kasva yhtä nopeasti. Eli pitää työskennellä fiksummin.

“Kaikki tässä on vaikeeta. Se että se on yksinkertaista ei tee siitä helppoa. Yksinkertaistaminen on todella vaikeaa” Perttunen tuohahtaa.

Ensimmäinen askel oli palkata Jyrki senseiksi, joka sitten lähti kouluttamaan valmentajia, jotka veisivät muutoksen käytäntöön. “Muutosagentti? Onpa hirveä sana. Tämä ei ole mitään salatiedettä, niin agentti ei kuulu tähän sanastoon. Sanoilla joita käytetään on merkitystä” Perttunen kommentoi väärän termini käyttöä.

Asiakasarvon kirkastaminen, 5s, prosessin visualisointi, A3 ongelmanratkaisu, päivittäinen johtaminen, jne. Normaaleita lean-käytänteitä alettiin ajamaan sisään. Oli kyseessä sitten tehdas tai sairaala, niin samat periaatteet pitävät paikkansa. On prosesseja, henkilökuntaa, siiloja & pullonkauloja, hukkatyötä, arvoa tuottavaa toimintaa, asiakaspalvelua, johtamista, kulttuurivastarintaa ja resursseja. “Kaikki tässä on vaikeeta. Se että se on yksinkertaista ei tee siitä helppoa. Yksinkertaistaminen on todella vaikeaa” Perttunen tuohahtaa.

Lean opas, joka jaettiin jokaiselle työntekijälle. Melkein 20.000 kappaletta on mennyt.

Tämän vuoden lopulla ensimmäinen sairaala on “lean”. Synnytysklinikka palkkasi kokopäiväisen lean valmentajan, joten heidän muutostahti on ollut nopein. “Onhan tästä ollut aivan uskomattomasti hyötyä. Kymmeniä miljoonia säästetty, henkilöstö viihtyy paremmin, tusinoittain parannuksia… ai konkretiaa? No esim. lihavuusleikkaus maksoi ennen seitsemän tonnia. Nyt se maksaa 2,6 tonnia. Klamydian testituloksia sai ennen odottaa viikon. Nyt se tulee päivässä” Perttunen maalailee hyötyjä.

No mitkä kaksi työkalua / metodia Perttunen valitsisi tärkeimmiksi? Työn vakiointi ja systemaattinen ongelman ratkaisu. Ilman niitä ei ole leania. “Joo on tämä vähän tälläinen ‘bening vice’ kun näkee kaikkialla hukkaa” Perttunen kertoo ajattelunsa muutoksesta.

“Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Ei konsultit tätä pysty tekemään” Perttunen jatkaa. Olen samaa mieltä. Omassa työssäni voin olla tukena muutoksessa ja saattaa asiakkaani lean-matkalle. Mutta organisaation on itse kuljettava se matka itse. Jos kukaan ei ota johtajuutta asiassa, niin se nopeasti kuihtuu. Lean on systemaattista ja jatkuvaa. Se ei lopu koskaan.