Ei ratkaisu, vaan ongelma edellä!

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Suurin osa yrityksistä ei epäonnistu sen vuoksi etteivätkö he olisi onnistuneet rakentamaan sitä mitä he aikoivat rakentaa. Oli kyseessä tuote, palvelu, appis tai jotain aivan muuta, niin yleensä löytyy tarvittava aika, raha ja taito sen luomiseen. Suurin osa yrityksistä epäonnistuu, koska sillä mitä he rakensivat ei ollutkaan riittävää kysyntää tai toimivaa liiketoimintamallia.  Ongelma siis kiteytyy siihen, että ensiksi kehitetään ratkaisu, jonka jälkeen yritetään löytää ongelma, jonka se ratkaisisi.

 

Suurin osa yrityksistä epäonnistuu, koska sillä mitä he rakensivat ei ollutkaan riittävää kysyntää tai toimivaa liiketoimintamallia

 

Kokeillaan siis toisenlaista lähestymistapaa. Aluksi lähdetään kartoittamaan jotain ihmisjoukkoa. Seurataan, keskustellaan ja tutkitaan heidän työtään tai elämää. Yritetään löytää yhteisiä tekijöitä heidän elämästään, jotka he kokevat ongelmalliseksi. Tämä voisi olla esimerkiksi yrittäjille markkinointikanavien hallinta, äideille ajanhallinta tai rakennusmiehille projektitiedoitus. Kun kohderyhmä ja ongelma ovat alustavasti tiedossa voidaan luoda ratkaisu tai useita ratkaisuehdotuksia heidän ongelmaan ja lähdetään testaamaan ovatko potentiaaliset asiakkaat valmiita a) maksamaan ratkaisustasi ja b) muuttamaan käyttäytymistään ratkaisusi vuoksi. Jos a tai b ei toteudu, niin liiketoimintasi ei tule toimimaan.

 

Aivot on luotu optimoimaan ja luomaan tehokkaita tapoja. Älä aliarvioi ihmisten “laiskuutta”.

 

Joten ensi kerralla kun saat suuren idean, niin ota alla oleva Kokeilutaulu käyttöösi. Kartoita olettamuksesi ja mieti mitkä niistä pitää testata ensiksi. Mieti miten voisit testata liiketoimintasi, ennen kuin rakennat juuri mitään. Tällä tavoin säästät huikeasti aikaa ja rahaa. Todennäköisemmin myös alat rakentamaan ratkaisuasi todellisen asiakastarpeen ratkaiseksi, etkä vain sen oletetun tarpeen ratkaiseksi. Riskinä on, että jos heti rakennat lopullisen tuotteen, niin olet erittäin sitoutunut siihen ja yrität puskea sen toimivaksi vaikka läpi harmaan kiven. Tätä me kutsumme löyhässä hirressä olemiseksi.

 

Connectionin suomentama Kokeilutaulu (validation canvas)

Muita artikkeleita