3 tehokasta työkalua tuotteiden testaukseen

Jaa tämä artikkeli

Tuotteiden ja palveluiden testaus mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on erittäin olennaista onnistuneen liiketoiminnan aloittamisessa. Mitä nopeammin ja tehokkaammin osaat testata ideasi toimivuutta, eli todeta pitävätkö alustavat olettamuksesi paikkaansa, sitä todennäköisemmin onnistut luomaan jotain sellaista, jota ihmiset todella haluavat. Tämähän on tietysti helpommin sanottu kuin tehty, mutta onneksi nykyisin on tapoja, joilla voidaan testata ideat ennen lanseerausta.

 

1. Smoke test

Smoke test on mainos tuotteesta. Se voi olla nettisivu, juliste tai vaikka lehtimainos. Tarkoituksena on selvittää onko kenelläkään alustavaa kiinnostusta tuotettasi kohtaan. Helpoin tapa tehdä tämä, on luoda nettisivu vaikka Wixin avulla. Et tarvitse yhtään koodaus- tai it-osaamista. Kunhan vain laittelet kuvat ja tekstit paikalleen ja alat mainostamaan ideaasi. Kaikessa testaamisessa on erittäin olennaista, että pystyt jotenkin seuraamaan onko idealle kiinnostusta. Tämän voi tehdä Google Analyticsin avulla tai laittamalla sivulle “osta” tai “liity sähköpostilistalle” -napit, joita painamalla käyttäjä osoittaa mielenkiintonsa tuotettasi kohtaan.

 

Tässä yksi tekemäni testi kännykkäaplikaatiosta, jolla pystyi kanavoimaan TieRaivoaan.

2. Video

Video on loistava tapa näyttää ideasi. Parin minuutin videon tai animaation tekee kohtuullisen helposti ja siinä voi selittää mielenkiintoisella tavalla mistä ideassasi on kyse. Animaation voi tedä esim. Moovlyllä ja oikeita videoita Windows Movie Makerilla. Nämä tietysti vaativat hieman enemmän taitoja kuin pelkän nettimainoksen tekeminen, mutta ovat silti ilmaisia ja kohtuullisen helppoja. Videon voi helposti julkaista Youtuben tai Vimeon kautta.

 

Dropbox aloitti mielenkiintoisesti luomalla hieman kökön, mutta vakuuttavan videon tuotteestaan (linkki videoon kuvassa)

 

3. Prototyyppi

Toisinaan ei pysty pelkällä mainoksella tai videolla osoittamaan tuotteen käyttökelpoisuutta, tai alustavat testit on jo tehty ja halutaan siirtyä seuraavalle tasolle. Silloin prototyypin luominen on hyvä keino testata tuotetta. Prototyyppi voi olla beta-versio tuotteesta, rautalankamalli tai pahviversio aidosta. Prototyypillä yritetään luoda uskottavuutta siitä mitä oikea tuote voisi olla. Esimerkiksi Balsamiqilla voi luoda helposti erilaisia prototyyppejä. Tietysti askartelu on toinen tapa tehdä pahviversioita tuotteesta.

 

Tässä eräs prototyyppi lautailijoille suunnatusta teleskooppisauvasta ja sen rannepidikkeestä

 

Sitten ei muuta kuin testaamaan omia ideoitanne!

Muista: Älä myy sitä minkä voit rakentaa. Rakenna se minkä voit myydä!

Muita artikkeleita